söndag 20 oktober 2013

Comitia 106 och International Manga Festa Tokyo

Idag har jag varit på min första seriemässa här i Japan!
Efter tips från kamrat Jesper åkte jag till Comitia som hölls i Big Sight. (Det är även där Komiket kommer att hållas i vinter. Längtar!)

Regnigt var det, men det stoppar inte en sann serienörd!

Där borta är det! Big Sight! :D

Som ett ufo står det där, praktfullt värre!


Det var ett stort rum och trots att jag var där i nästan fyra timmar hann jag inte titta igenom alla borden (ej inräknat de "sektioner" jag hoppade över med vilje).

Så himla inspirerande att vara bland en massa serier och tecknare igen! Känner mig upprymd och inspirerad! Här skall tecknas! (Har inte haft ork/tid till annat än att skissa sen jag kom hit för ca 1 och en halv månad sen).






Inte bara manga men en hel del artbooks och prints också. Köpte med mig pingvin-vykorten! (En red på en dalahäst, så jag var ju nästan tvungen..)

Annorlunda teckningsstil som lockade mig. (Jag går ju egentligen bara på yta här; _så_ bra är inte min japanska att jag faktiskt fattar vad som händer i dem.. Eller ens kan läsa titlarna ^^;)


En hel del handgjorda smycken och annat smått med :) 


Kawaiiiiiii~!

Föga visste jag att det var en "specialare" denna gången: International Manga Festa hade hyrt in sig på ett "hörn" av Comitia. Så här trängdes tecknare från olika världsdelar. En hel del ganska kända också :)  



Japanska utgåvan av The Walking Dead :)



MEN! 

Vänta lite!!

Vad händer här?! Är det vad jag tror?

JA HERREGUD DET ÄR JUANJO GUARNIDO!! JAG DÖR!! JAG DÖÖÖÖR!!! Han är en av de tecknare jag ser upp till mest!
Lite senare upptäckte jag att jag stod en meter ifrån honom på golvet, men jag visste inte vad jag skulle säga; jag var så starstruck så jag gick bara därifrån -____-'

Handlat mer än du orkar bära hem? Ingen fara, du kan posta direkt från mässan!

My Little Pony! <3

Wonder Woman! (Vet inte vem tecknaren är men bilden var fruktansvärt fin! Han satt och tusch-laverade bakgrunden!)

Jättetrevlig amerikansk tecknare som började prata med mig :) 


Ett original kanske? 


Tillbaka till mässan:

Flera hade gjort väldigt fina displays och verkligen utnyttjat den lilla bordsyta de hade fått. Smakfullt dekorerat :) 




Så var det dags att åka hem och jag blev dyblöt riktigt fort. Paraplyet använde jag till att täcka ryggsäcken (och därigenom mina nya serier <3) och inte mig själv. Man måste ju ha koll på sina prioriteringar!

 Så har vi så dagens skörd!

Först en liten handgjord (handbunden!) bok om en kvinna i kimono och en katt. Fick kaffe på köpet! <3 En av de dyrare serierna jag köpte (1200 yen). De flesta andra kostade 300-500 yen styck. 


Superfin!



En till liten inbunden bok. Jag trodde jag skulle dö av söthet! X33

Nu blev jag också sugen på att testa att binda in egna böcker. 


Liten artbook. Anledningen till att jag köpte den? Bilden nedan:


Omslaget känner jag inte är mycket att hurra för, och inte titeln heller, men tyckte verkligen om stilen och tuschningen. Ser verkligen "mjukt" ut. 




Pingviner :D

Ursnyggt vykort! Hade gärna köpt artbook:en han hade, en nån måtta får det vara.. 

Mer söta djur!



Drogs av färgläggningen. 

Lite brun/grått tryck. 

En mini artbook/berättelse i fina färger. Två tjejer hade gjort den tillsammans. Den ena använde vattenfrger, den andra färgpennor. 


Här är serien från bordet jag nämnde tidigare. Udda men snyggt! Mycket rörelse i bilderna. 



Och DEN HÄR!! SÅÅÅÅ smygg den är! Gillar den lite med "traditonella" shojo-manga stilen :) 


Boy meets girl --> kidnappning, men med en twist där tjejen slår ner alla badguys (eller ja, de mer eller mindre exploderar). 


Köpte två små "böcker" av denna tecknaren. De var så himla gulliga! 


En om sagor..

.. och en jag misstänker är till att lära sig engelska.. Bra att blanda tempusform på andra sidan då.. Men, söt är den iaf! (Tvillingarna heter Earl och Grey!)


 Nu ska jag bara samla ork/inspiration in emellan allt plugg (det är inte nådigt med läxor och grupparbeten och quiz och midterms och presentationer och allt vad det är!) och göra lite serier så jag kan trycka och förhoppnings ha ett bord på nästa mässa (i februari: fem dagar innan jag åker hem).

Träffade flera trevliga personer på mässan med! Förhoppningsvis en ny vän också :)

Men nu ska jag skissa lite! Eller spela mer pokémon... Den som lever får se!

-------------
Sorry, too tired to do a full English translation; but I went to Comitia in Tokyo today and it was AAAAWESOME! Got to see my idol, so that was cool. Otherwise the pictures are pretty self explanatory :) Enjoy!

1 kommentar:

  1. tack för bildvisningen, det är roligt att se vilket hantverk dom utvecklar, små fanzine som ser mycket lockande ut.

    SvaraRadera