torsdag 14 november 2013

Welcome to my crib!

Som bekant är jag på äventyr som utbytesstudent i Japan just nu;
Jag bor på RUID (Rikkyo University International Dormitory) i Shiki, Saitama-ken, Tokyo, Japan just nu :)
Hela 11 kvadratmeter har jag att leka med! :)
As previously mentioned I'm an exchangestudent in Japan ATM. 
I live at RUID(Rikkyo University International Dormitory)  in Shiki, Saitama-ken, Tokyo Japan :)
11 sqauare meters of pure joy!

Här bor jag! Tjusigt värre! Som ni ser är det en liten upphöjning här vid hallen; ytterskorna tar man av sig(precis som hemma i Sverige).
This is where I live! Glorious isn't it? As you may notice, there's a level between the foyér and the rest of the room(s); here's where you take off your out-door shoes (just as in Sweden).

Kokplatta och "diskskåp". Så himla fiffigt! (poppis i Finland btw.. slipper man ha disken på diskstället)
Burner and "dish cabinet". So clever! (This is very popular in Finland as well btw, this way you don't have to keep your dishes at the counter). 

Garderob.
Wardrobe.

Ett mini rum med endast plats till en toalett.. Den har värme i sitsen! X) Me like!
And a tiny room for the toilet. And that's it! The seat's heated though! X) Me like!

Separat badrum. 
Separate bathroom.

Och självaste "storrummet". Japanerna verkar gilla det här med att stänga av redan små utrymmen med dörrar så att de blir ännu mindre. 
And the main room. The Japanese seem very fond of dividing already small spaces with doors so that they become even smaller..


Här spenderar jag mina kvällar med pluggeri!
This is where the study-magic happens!

Lite personlighet iaf. Man får inte sätta upp något på väggarna, men listen här är praktisk. :)
Some personality to the room.. We're not aloud to put stuff on the walls, but we can use this tiny shelf-thingie.

Den superspännande utsikten från min balkong (som jag dessvärre bara använder till att torka tvätt). (Jag bor på 2a av 8a våningar) Vilket givetvis är ett uppbyte från min förra bostad där jag bodde vid en tågkorsning med tåg som avgick varannan minut mellan 4.30 på natten till midnatt (dvs i princip dygnet runt).. 
The thrilling view from my balcony (which I sadly only use for drying clothes)! (I'm at 2nd of 8 floors) This ofcourse is a huge improvement from my old room where I lived next to a rail road crossing and the trains departed every 2 minutes.. from 4.30 am to midnight (which more or less is 24/7). 

Det enda negativa är att jag bor precis bredvid hissen, så jag får lyssna på den hava nätterna när folk åker upp och ner men annars är det superbra! : ) Ja, och så är jag för lång för att få plats ordentligt mellan sängen och skrivbordet när jag vill träna hemma.. Så det har jag bara gjort två gånger på två månader än sålänge.. Som tur är får jag massa motion när jag står och trängs fram och tillbaka på tåget till skolan!
The only negative aspect is that my room is just by the elevator, so I get to listen to it all night when people go up and down. Otherwise it's excellent! :) Oh, well, I'm too tall to fit in between the bed and desk when I want to work out at home.. Which brings me to only doing so twice since I got here .. 
Luckily I get plenty of excerzice every day standing on the crowded train to and from school.





This is the towel I keep on my chair so that it won't be too cold.. He looks pretty cunning, doesn't he.. mokekekekekekeke~

2 kommentarer:

  1. Hej Fanny!
    Jag ska på utbyte till Rikkyo i höst. Hopaps du kanske vill dela med dig av lite tips. Om du har möjlighet får du mer än gärna höra av dig (juliabodin@live.se).
    Tack på förhand!

    SvaraRadera