måndag 29 juli 2013

Värmekudde / hot "pillow"

Jag kommer i september att åka till Japan för att studera en termin i Tokyo. Redan i januari i år började jag på en lista av "livsviktiga grejjer att ha med". På den listan fanns värmekudde.

Jag insåg ganska snabbt att detta skulle bli ett problem eftersom det är vete i min värmekudde och man får inte ta med sig fröer in i landet.
Lösningen; sy ett fodral och fyll med vete/ris när jag kommer fram! (Väger dessutom mycket mindre! Då får man plats med mer choklad i väskan!) (*≧▽≦)

Skulle egentligen lägga mig tidigt ikväll, men fick ett litet ryck och sydde ihop mitt värmekudds-fodral ganska snabbt.

Och så bjussar jag på en "gör det själv"-guide idag :)
(ursäkta bilderna, belysningen är inte så bra här ute i boden på sommarstället)

Material:
 En gammal (ganska tjock) kökshandduk och ursöta gamla gardiner som pappas flickvänn räddade från ett dystert öde som "båttrasor" (Tack Ann!)

Börja med att stryka. 
Inte lönt att fuska! Allt blir mycket lättare, plus att det inte blir några fula, onödiga veck. 

Vik tyget/handduken dubbelt. Jag använder en quilting-linjal för att markera vart jag skall sy. Det är typ världens bästa grej! Så fiffigt! Fina raka linjer och hörn! Innerpåsen blir 20x45 cm och ytterpåsen 25x50 cm.

Ungefär såhär.

Jag börjar med att sy dubbel raksöm längs med två sidor av ytterpåsen. Jag lämnar lite extra tyg på ena kortsidan för att vika in kanten där sedan. 

Klipp av extratyget och sicksacka kanterna.

Dags att stryka igen!
Viker in kanten dubbelt så att jag får en fin öppning på "påsen".

Som sedan sys igen.

Dags att sy innerpåsen!


 Där syr jag längst med alla tre kanterna, men lämnar lite plats i ena hörnet för att vända in och ut. Men först: klippa av extra tyg och sicksacka alla kanter, så håller det bättre. 



När jag vänt innerpåsen ut och in syr jag rätt över så att det bildas tre "fack". Dessa skall sedan fyllas med ris/vete. Jag lämnar ett litet utrymme mellan varje fack så att jag kan fylla igen dem sedan när jag kommit fram till Japan. Känner mig urfiffig!

Ja, då var det klart. (*´・v・)

Kudden värms i microvågsugn ca 2-3 minuter. För bästa effekt kan man stänka på lite vatten, så inte kornen torkar ut. 
---
I'll be going to Japan in September as an exchange student for one semester. I already started a "important-stuff-to-bring"-list in January this year. On this list was a "heat pillow". 

I realised this will be a problem since my pillow contains wheat and it's not alloud to bring seeds into the country, So, I came to the conclusion that I could make a "case" and then fill it with wheat or rice when I get there! (It also weighs less! More room for chocolate in my bags!) (*≧▽≦)

The pillow's made of an old kitchen towel and curtains. It heats in the microwave for approx. 2-3 minutes. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar