lördag 17 augusti 2013

Sy babylapptäcke / DIY baby quilt

Yay! Äntligen!
Jag har haft ett fenomenalt sug efter att få sy ett babylapptäcke ett par månader, men har inte haft någon bra "dålig ursäkt" (lite för tidigt att sy ett till mig och pojkvännen..)  Fråga mig inte varför detta sug infunnit sig.. Troligtvis av samma anledning som jag faktiskt tycker att bebisar är söta nu (det gjorde jag inte innan).. Jag fyller 25 år nästa år..
Men men! Så äntligen fick jag en bra "anledning" till att sy ett! Mina vänner skulle få barn i juni. Så jag satte mig ner en söndag och spenderade 12-13 timmar med att bara sy sy syyyy~
Allt material är återvunnit! :) Dvs. gamla alt. loppisfyndade lakan eller gardiner. Det ljusgröna lakanet hade jag när jag var yngre faktiskt :) Inte bara bra för att det blir billigare och miljövänligare men även att alla kemikalier och sånt som finns i nya tyger är urtvättade för länge sedan! Bra för små babykinder alltså!

Passade på att fota när jag tog mig an denna utmaning. Kanske kan jag ge något tips till någon där ute?

Skiss på täcket. Rutorna är 20x20 cm.

Sen var det bara att markera och skära ut alla rutorna. Till min hjälp hade jag en quiltinglinjal och skärkniv. Underlättar väldigt mycket!
  
Jag gjorde ett par applikationer. Skissade bilder som jag överförde på tyg och strök på flicelin. Klippte ut och sick-sackade runt kanterna. Gjorde en elefant, stjärna, val och hjärta :)

Lade ut alla bitarna. Fick flytta runt dem ett par gånger innan jag blev nöjd. 

Nålade ihop sida till sida till fem rader... (vågrät)

..som sedan syddes..

..och ströks. Inget fusk! Stryk alltid! Det underlättar massor! Blir mcyket lättare att sy snyggt.

Ordning!

Sedan nålade jag ihop raderna med varandra. (lodrät)

Sy igen. 

Stryk igen. 

Dags att göra "ramen". Nåla ..

..och sy så blir det såhär tjusigt! Enkelt, eller hur?

Nålningsdags igen! 

Nålade framsida och baksida mot varandra med fyllningen (ett babytäcke jag fyndat) på "utsidan". 

Som sys ihop. 


Lämna ett hål på ca 15 centimeter längst ned så att du kan vända ut och in!

Rättvänt.

Sydde längstmed de vågräta linjerna så att inte fyllningen skulle flytta sig innuti täcket. (Nåla ordentligt så det inte blir snett! Hellre för många nålar än för få)

Och en sån här underbart tjusig present blev det:







-----
Yay! Finally!
I've had a great longing to sew a baby quilt the last couple of months, but haven't really had a "good excuse" to make one. (too early to make one for me and the boyfriend) Please don't ask me why I have this longing to make baby stuff.. It's probably the same reason to why I actually think babies are cute now (I didn't use to).. I turn 25 years next year..
Anyways! So I finally got a good excuse to make one! My friends were going to have a baby in june. So I sat down one Sundat and spent 12-13 hours just sewing~
All the materials are recycled! :) That is old or bought second hand. I even had the light green sheet when I was younger :) Not only is it cheaper and environmental but the toxins in the new fabric's washed away a long time ago! That is: suitable for baby cheeks! 

Took some pics while I did this quest. Maybe I'll help someone out somewhere :)

2 kommentarer: